Ramadhan dan Rama-Rama



Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah…tuhan sekalian ‘alam. selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. beserta ahli keluarga baginda, para sahabat, para tabi’ dan tabi’in, serta seluruh kaum muslimin dan muslimat yang hidup ataupun yang telah pergi menemuiNya.

Alhamdulillah… sekali lagi dipanjatkan syukur kehadrat Ilahi kerana dengan izinNya, ana diberi kesempatan untuk menitipkan sesuatu didalam blog kesayangan ini.hhmm…agak lama juga ana tidak menulis apa-apa dalam ruangan nih. Sibuk dengan hal lain yang entah apa pun tak dapat dipastikan.

Penulisan kali ini ada berkait rapat dengan tazkirah yang ana dengar pada minggu lepas. Lama dah ana simpan benda nih dalam fikiran ana. simpan baik-baik untuk manfaat bersama dengan pembaca semua.

Lihat sahaja pada gambar, kita sudah dapat mengenal pasti, makhluk apakah itu. Ianya adalah kitaran hidup seekor rama-rama. Subhanallah..sungguh cantik makhluk ciptaan Allah s.w.t. ini. daripada seekot ulat bulu, bertukar menjadi kepompong untuk suatu ketika dan akhirnya bertukar menjadi seekor rama-rama yang cantik.

Hikmah disebalik cerita berkenaan kitaran hidup rama-rama ini….

Kalau kita selami dan fikir-fikirkan sejenak berkenaan kehidupan seekor rama-rama, tentu kita dapat mngambil iktibar sesuatu..

kita mulakan dengan kehidupannya sewaktu menjadi ulat bulu / ulat bluncas. Ketika ini, ia adalah seekor makhluk perosak yang suka merosakkan tanaman dan apa jua yang boleh dimakannya.

Bilamana sudah tiba masanya, Allah s.w.t. mengarahkan si ulat beluncas ini untuk menutup dirinya… dengan kepompong untuk suatu ketika. tidak boleh makan seperti dulu, tidak bolh berjalan, apa pon tidak boleh buat.

Sampailah saat yang ditentukan oleh Allah s.w.t., Rama-rama pun keluar dari kepompongnya yang begitu sempit. Kalau dulu ianya seekor ulat bulu yang hodoh dan hina, sekarang ini, sudah menjadi seekor rama-rama yang cantik lagi disukai.

Adakah anda dapat melihat sesuatu??

Kita comparekan dengan kehidupan manusiawi kita nih.
Kalau dahulunya, kita lalai dan leka dalam mentaati perintah Allah s.w.t. suka buat kesalahan. Bahkan, orang-orang disekeliling kita sudah tidak tahan dengan keadaan diri kita.

Sampaila suatu masa, Allah s.w.t. menghadiahkan kita “BULAN RAMADHAN” yang penuh dengan keberkatan. Untuk kita muhasabah diri, mengasingkan diri daripada dunia buat sementara waktu.Terhindar daripada dosa-dosa besar dan juga cuba untuk elak daripada melakukan dosa kecil…

dan akhirnya…insyaALLAH…..
bila kita keluar sahaja daripada bulan ramadhan…

diibaratkan menjadi seorang manusia yang baru… yang cantik dan indah luaran dan dalaman……. insyaALLAH…

[http://mohamadirsyad.blogspot.com/2008/09/hikmah-disebalik-penciptaan-1.html]

One thought on “Ramadhan dan Rama-Rama

  1. Nurazah Fathirah sedang dalam minggu peperiksaan. Beliau ingin menulis tentang topik ini sejak Ramadhan tahun lepas. Namun kerana terlalu lambat menulis dan kebetulan sudah ada orang mengemukakan idea ini maka beliau mengambil langkah shortcut dengan copy-paste. Harap maklum.

    Assalamualaikum =)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s