Laila Laili (Tapak 1)

“Tidak ada suatu pun yang paling berharga yang dimiliki oleh seseorang insan selepas nikmat Islam selain teman yang soleh. Apabila kamu dapati kewujudan kasih sayang padanya, maka peganglah ia dengan sungguh-sungguh”

Alhamdulillah, hari terakhir saya di UIA PJ sangat menyeronokkan. Dapat kongsi muffin.. Dapat kongsi cerita.. Dapat hadiah! Perasaan rindu yang teramat dengan rakan-rakan seperjuangan tak dapat disorokkan lagi. Buktinya, walaupun cuti ini kami jauh di negeri masing-masing, tapi insya Allah masih ada program yang kami ikuti bagi mengisi masa cuti dengan perkara yang berfaedah, bersama-sama berkumpul dan berkongsi pengalaman cuti yang menarik.

Insya Allah, saya doakan kita semua bersahabat kerana Allah s.w.t. Kan beruntung jika kita dapat sentiasa ikhlaskan diri dan perbaharui niat untuk bertemu dan berpisah keranaNya.

Nah, ini skrip drama saya, atas permintaan beberapa orang sahabat untuk dipublishkan di sini.

Skrip rekaan 15 minit ini taklah berapa nak kreatif sangat tapi mungkin setiap karakter telah dimainkan dengan baik sekali oleh rakan-rakan saya. Alhamdulillah dapatlah award sebagai Johan akhowat kategori IKRAM Subang Jaya. Nah, sila-sila saksikan gelagat watak-watak ini.

Nota : Skrip asal panjang, jadi telah diedit dan dipendekkan untuk kesedapan para pembaca sekalian.

SKRIP DRAMA LAILA LAILI

Watak :
1. Laila dan Laili sebagai sahabat karib.
2. Alia anak Laila, Ali anak Laili.

Babak 1

(Seorang budak tadika menangis)

Laila : Sob. Sob. Sob… Waa!! Sob. Sob. Sob.

Laili : Err… Em… Hm… Errkk.. Heh. Eh, awak.

(Laila jeling Laili buat seketika waktu lalu menekup muka dan meneruskan tangisan kuatnya)

Laili : Heh. Dah lah tu… Kenapa dengan awak ni?

(Laili pandang bawah, seluar basah)

Laili : Haila… Meh saya tolong bagitau cikgu. Nanti saya teman awak pergi bilik air tukar baju.

(Kedengaran esakan Laila semakin perlahan selepas dipujuk oleh rakannya. Berlalu pergi bersama)

Babak 2

(Budak bernama Laila duduk kebosanan)

Laili : Aik? Tak rehat?

Laila : Em… Hm. Tengah rehat lah ni.

Laili : Apela. Orang rehat makan. Dia rehat termenung.

Laila : Heh, meh sini.

(Bisik)

Laili : Lah, tak cakap awal. Saya ada ni ha, banyak roti dalam tupperware… JOM share!

Laila : Huhuhu malu la. Terima kah-say! (sambil tunjukkan dua jari PEACE!)

Laili : No problem! Sharing is inspiring!

(Senyum)

 Babak 3

Laila : Ya Allah, sungguh hamba ini sangat berdebar nak ambil keputusan SPM……. (monolog)

Laili : Allahussomad.

(Tangan mereka saling memimpin, genggam dan sama-sama masuk ke dewan untuk mengambil slip keputusan)

Laila : Terima kasih sangat-sangat. Saya susah belajar, awak bantu. Saya tertidur, awak kejutkan. Saya ..

Laili : No problem! Remember, if you ever need a helping hand, it’s at the end of your arm, as you get older, remember you have another hand: The first is to help yourself, the second is to help others.

(Laila senyum dan genggam lebih erat)

Laila : OK. Jom tengok nombor giliran. 

-bersambung-

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s