Tips jimat nak sentiasa pasang ayat Quran

image

Salam. Hari2 kalau boleh kita kena sentuh lihat dan baca or at least dengar ayat Quran. Kan best kalau dapat dengar ulang2 hari2 setiap masa.

Sepupu saya dapat didik semua anak kecilnya hafal quran dengan sangat baik di Brunei sampai dapat anugerah dari sultan Brunei. 2 orang anak lelakinya itu dapat tempat pertama dan kedua. Sengit. Adik dia mendahului abangnya. Sampai menangis abangnya.

Masya Allah. Saya cemburu. Nak je dapat anak cepat2 ramai2 sebab nak lumba dengan dia. Memang terkejut juga anaknya 3 4 tahun dah hafal juz 30 dan surah pilihan macam alwaqiah dsb. Hmm… Ini membuatkan saya amat amat😛

Dulu seingat saya kalau nak lekat hafal 1 muka tu..saya makan masa amat lama nak hafal quran dengan membaca terus ulang2 60 kali at least, baru boleh proceed.

Jadi apa saya buat ialah saya repeat cd quran juz 30 29 28 1 2 dan 3 melalui radio. Saya perasan kalau mendengar banyak kali lebih mudah daripada ulang banyak kali dengan mulut. Sebab. Kalau ulang banyak kali mungkin kita terlalu stress nk suruh cpt hafal. Baca pun laju. Kalau dengar..kita boleh dengar sambil buat kerja lain.. Sambil tidur. Kita gunakan our subconcious mind utk hafal ayat tu. So lagi cepat absorb.

Last time I masuk kelas tahfiz memang macam apa, malas sangat nak hafal. This time bila dah besar baru la rasa ruginya!

So Im thinking of buka kelas alquran free di rumah. Hafal juz 30 dan surah pilihan ramai2. And at the same time my son will memorize it tanpa dipaksa kan. Hmmm. Best sangat. Teringat waktu sekolah rendah ustaz ustazah jaga kami 40 orang. Kami buat bulatan besar ulang dan hafal ramai2 sampai melekat dalam hati ni. Tapi bila ya agaknya boleh buat kelas macam tu lagi?😉

This entry was posted in Pelbagai. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

