DIABETIC – BAGAIMANA SAYA TERLIBAT DGN SHAKLEE


by Dr Ahmad Zamil Mokhtar

Bermula pada tahun 1982 semasa tengah menuntut di Fakulti Perubatan Universiti El-Mansourah, Mesir , saya tiba2 disahkan mengidap kencing manis juvena. Masatu umur saya 23 tahun. Lebih menyedihkan saya terpaksa hidup dgn suntikan insulin seumur hidup. Bermula dgn 20 unit dua kali sehari, suntikan insulin saya meningkat ke 40 unit, kemudian 60 unit dan sebaik shj saya balik ke Malysia pada 1986 saya terpaksa ambil 120 unit 2X suntikan sehari menjadikan 240 unit sehari. Keadaan ini jarang2 sekali berlaku pd pesakit kencing manis.

Sebelum saya sertai Shaklee pd 1992 saya telah dapat mcm2 komplikasi diabetes. Tahap cholesterol saya teramat tinggi, mata saya dah mula kabur, sakit2 badan & kebas2, buah pinggang kurang molek, tenaga badan terlalu rendah, berat badan 90 kg dsb. Bila saya buat ujian prestasi kesihatan saya dapati umur kesihatan/umur fisiologi pd ketika tu 60 tahun sedangkan saya baru berumur 33.

Setelah mencuba barangan Shaklee semuanya berubah. Injection insulin saya turun ke hanya 20 unit 2X sehari, kolesterol balik normal, berat badan turun dari 90kg ke 75 kg dlm masa 1 bulan, sakit2 badan & kebas2 hilang, buah pinggang kembali normal, mata dah clear dan badan tak letih lagi. Maka saya mula mengkaji mengapa Shaklee sangat berkesan….. dan terus jatuh cinta dgn Shaklee.

Shaklee tidak menyembuhkan diabetes type 1 saya, namun membantu saya dlm rawatan dan yang lebih penting meningkat kualiti kehidupan saya.

Sekarang ni umur saya dah meningkat 53. Saya jarang2 sekali ambil insulin. Hanya bila perlu saja baru saya suntik 10 – 20 unit. Berat badan saya maintain 70 kg and thanks to Shaklee …..

2 thoughts on “DIABETIC – BAGAIMANA SAYA TERLIBAT DGN SHAKLEE

  1. Assalam. Sya berumur 46 th dan insyaAllah 6.1.67 melangkah usia 47 th. Semasa 2010 sya buat pemeriksaan darah…gula sya 5.7 namun sya tk buat pmriksaan shngga bln 25.12.2013…iaitu kbih kurang 3 th bila dpt redult darah gula sya mningkat kpd 17.8….so sya tk tahu type brapa…..sya sdng mncari alternatif sekarang ….klu tk keberatan boleh puan bgi pndngn….dn cadangn. Tk. Asmadi. Batu caves selangor.

    • Wa’alaikumussalam wrh wbt.. Saya cadangkan encik mulakan pencegahan awal dengan kawal pemakanan dan supplement Shaklee iaitu
      1. GLA -menghalang komplikasi diabetes dan memberi kesan positif kepada diabetic neuropathy
      2. B-COMPLEX – menukarkan gula kepada tenaga dengan cepat, mengelak keletihan
      3. ZINC COMPLEX- menurunkan paras glukos dalam badan, penghasilan insulin dan rawat luka
      4. VIVIX – tingkatkan penghasilan tenaga, memperbaiki sel DNA dalam badan dan kurangkan inflamasi
      Boleh email kepada saya fathirah_solehah@yahoo.com nama, no hp, alamat untuk penghantaran rm10 sahaja dikenakan, tiada had berat barang.
      Terima kasih.

Tinggalkan Jawapan

